همه چیز درباره نگارش یک مقاله | قسمت اول




 مقاله نویسی

 

 

 

همه چیز درباره نگارش یک مقاله ( قسمت اول )

قبل از اینکه درمورد چهارچوب یک مقاله و نکات نگارش آن بهتر است چند مورد را به کسانی که میخواهند برای اولین بار مقاله بنویسید گوشزد کنیم:

  1. زیاد مقاله بخوانید: برای آشنایی با سبک نگارش یک مقاله بسیار مهم است که بارها و بارها مقالات خوبی را انتخاب کرده و مطالعه بکنید تا بتوانید برای نوشتن مقاله خود ایده بگیرید.
  2. میتوانید از نوشتن مقاله برای همایش ها و کنفرانس ها شروع بکنید و آن را به عنوان یادگیری و کمکی برای پیشرفت در نوشتن مقالات بعدی خود در نظر بگیرید.
  3. از مقالات نوشته شده بهره بگیرید و اگر در کشور دیگر و یا صنعت دیگیری مورد آزمایش قرار گرفته اند شما آنها را در کشور و یا صنعت دیگری تست کنید.
  4. ایده آل گرایی را کنار بگذارید. اگر به دنبال این هستید که اولین مقاله شما بهترین و کاملترین مقاله باشد هیچوقت شروع نخواهید کرد پس نترسید و باور داشته باشید که نوشتن یک مقاله بد از ننوشتن هیچ مقاله ای بسیار بهتر است.

یکی از مواردی که به شما در نوشتن مقاله بسار کمک میکند آشنایی با چهارچوب یک مقاله است. با وجو اینکه ژونال ها و مجلات گوناگون فرمت های مختص به خود را دارند اما یک فرمت کلی که در تمام آنها دیده میشود را میتوان به شرح زیر عنوان کرد:
عنوان مقاله
چکیده
مقدمه
روش تحقیق
نتایج
بحث و تجزیه و تحلیل
نتیجه گیری
منابع

 

عنوان مقاله

هر مقاله علمی باید دارای عنوان مناسبی باشد که به نوعی انگار هویت آن مقاله را نشان می دهد. انتخاب عنوان مقاله  باید به گونه ای باشد که علاوه بر ایجاد جذابیت برای خواننده، نشان دهنده جان اصلی کلام و مفهوم اصلی مقاله و آنچه نویسنده در پی انجام آن بوده است، باشد. نکات زیر میتواند در نوشتن عنوان مناسب به شما یاری دهد:

از کلمات کلیدی خود بهره بگیرید و مقالات مشابه را سرچ نمایید تا ایده بگیرید.

از کلمات کوتاه، رسا، گویا و قابل فهم استفاده کنید.

اگر مقاله شما جزو تحقیقات توصیفى می باشد ، مکان و زمان تحقیق را در عنوان بیان کنید.

در عنوان مقاله ؛ دقیقاً همان چیزی را که به دنبال آن هستید بیان کنید.

در نظر داشته باشید که دامنه تحقیق محدود در نظر گرفته شود.

بهتر است عنوان مقاله شما احساسى نباشد.

عنوان شما باید در حالت غیر سؤالى نوشته شده باشد.

از کلمات مناسب و مطلوب استفاده کنید.

چکیده

در چکیده، مختصری از کل مقاله به شکل ساده بیان می‌شود.  در واقع خلاصه جامعى از محتواى یک گزارش پژوهشى است که همه مراحل اصلى پژوهش را در بر دارد. هدف‏ها، پرسش‏ها، روش‏ها، یافته‏ها و نتایج پژوهش، به اختصار در چکیده آورده مى‏شود. یک چکیده خوب باید دارای نکات زیر باشد:

  • چکیده باید در حدود 100 الی 250 کلمه را در خود بگنجاند.
  • چکیده باید شامل اهداف تحقیق، روش تحقیق، نتایج خلاصه شده و نتیجه گیری نهایی باشد.
  • در متن چکیده نباید اطلاعاتی اضافه بر اطلاعات متن اصلی تحقیق آورده شود.
  • چکیده در حقیقت بخشى کامل، جامع و مستقل از اصل گزارش میباشد.
  • قبل از شروع چکیده اهداف اصلى اثر باید فهرست و اولویت‏بندى شود.
  • زبان و بیان چکیده باید به گونه ای باشد که افراد غیر متخصص در آن حوزه نیز بتوانند آن را درک کنند.
  • یک چکیده خوب باید خواننده را به خواندن متن اصلی مقاله‏ترغیب کند.
  • از تکرار عنوان اثر در چکیده خوددارى کنید.
  • انسجام منطقى و یک‏دستى در ارائه مطالب را رعایت نمایید.

کلیدواژه‏

واژه‏هاى کلیدى، کلمه ‏هاى مهمى از یک عنوان یا از یک متن پژوهش است که به‏عنوان اولین کلمه یک شناسه، در یک نمایه یا فهرست به کار برده مى‏شود. نکاتى که باید در تهیه کلیدواژه رعایت شود عبارت‏اند از:

  • بهتر است کلید واژه ‏هاى در نظر گرفته شده به ‏طور کامل تمام موضوعات مطرح شده در مقاله را در برگیرند.
  • تعداد کلیدواژه حداقل 4 کلمه میباشد.
  • باید از دسته‏بندى‏هایى استفاده نمایید که اگر خودتان بخواهید به دنبال چنین مقاله‏اى بگردید، از آن‏ها استفاده کنید.

مقدمه

هر مقاله علمى با یک مقدمه شروع مى‏شود که به‏طور خلاصه به بیان کلیات تحقیق و بررسى مختصرى از پیشینه آن مى‏پردازد. در مقدمه مقاله مسئله تحقیق و ضرورت انجام آن و اهداف بنیادى و کاربردى به‏صورت مختصر بیان مى‏گردد و سپس به بررسى سوابق پژوهشى که به‏طور مستقیم به موضوع تحقیق مرتبط است، پرداخته مى‏شود. مقدمه باید به خواننده نشان دهد که چرا این تحقیق ادامه منطقى گزارش‏هاى پیشین است. در این بخش پس از نتیجه‏گیرى از پژوهش‏هاى بررسى شده، محقق باید پرسش‏هاى پژوهش خود را به‏صورت استفهامى بیان کرده و به تعریف متغیرهاى تحقیق به‏صورت عملیاتى بپردازد.
یک استراتژی مفید برای نگارش این بخش از مراحل مقاله نویسی شروع از مسئله و طرح کلی و رسیدن به موضوع مقاله است. با این وجود این بخش نباید زیاد طولانی شده  و گسترش یابد و در نگارش آن باید به این مسئله توجه کنید که مخاطب متن شما فردی با اطلاعات مشابه شما است. تنها نکات اصلی را برشمارید و به سرعت و بدون مقدمه به اصل موضوع اشاره کنید. مقدمه درواقع نخستین بخش متن است. پس باید کوتاه و جالب باشد و هدف از تحقیق را بیان کند.

 

روش تحقیق

شما در این بخش از  نوشتن مقاله، طرح تحقیقاتی، لوازم مورد نیاز، روش جمع‌آوری اطلاعات و کنترل نتایج را در اختیار مخاطب قرار می‌دهید. مثلا می‌توانید مواد استفاده شده و ابعاد آنها را بیان کنید. پس از آن می‌توانید دستگاه‌های استفاده شده را معرفی کنید و در ادامه آن، فرآیند و روش کار را به شکل دقیق و کامل بیان کنید.

نتایج

در این قسمت  شما باید به کمک جداول‌، تصاویر و نمودارهای مختلف نتایج کسب شده از هر آزمایش را در اختیار خواننده قرار دهید و توضیحی در رابطه با معنی این نمودارها و تجزیه و تحلیل نتایج ارائه ندهید. معمولا این بخش بیشترین تعداد صفحات مقاله را شامل می‌شود. گسترده و وسیع بودن این بخش به چاپ شدن مقاله کمک می‌کند.

بحث و تجزیه و تحلیل

در این قسمت نویسنده توضیحات بیشتری در رابطه با نتایج به دست آمده، همبستگی متغیرها و تفسیر آن‌ها در اختیار خواننده قرار می‌دهد. در این قسمت نویسنده بایستی علت هرگونه انحراف از نتایج مورد انتظار و یا نتایج تحقیقات پیشین را برای مخاطب توضیح دهد.

نتیجه گیری

در طریقه نوشتن تحقیق بایستی نحوه نتیجه گیری کلی را در نظر داشت. در این قسمت نویسنده بایستی بتواند به سادگی نتیجه کلی حاصل از تحقیق، معنای آن و تفسیر خود از نتایج به دست آمده را برای خواننده متن ارائه کند.

منابع

در قسمت منابع بایستی لیستی از تمامی منابعی که در نگارش مقاله به آن‌ها استناد کرده اید، تهیه کرده و در انتهای مقاله خود آن را درج کند. استفاده از هرگونه داده، تصویر، نمودار و غیره از مقالات علمی دیگر بدون اشاره به نام آن در لیست منابع، نوعی سرقت علمی  به شمار می‌رود.

 




نظرات کاربران

هنوز هیچ سوالی ثبت نشده است .

نظر خودرا وارد کنید!